למידה מתוקשבת
קישורים מומלצים ליום האישה הבינלאומי –
8 במארס:
נשים מעוררות השראה:
יעל ארד – יעל ארד, זוכת המדליה האולימפית הישראלית הראשונה, משתפת על הדרך הארוכה שעשתה בדרך להצלחתה.
רונה רמון – רונה רמון משוחחת על תחום החלל, הטכנולוגיה והתעופה ועל מורשתם של אילן רמון ואסף רמון.
בת-אל פאפורה – בת-אל פאפורה מצליחה להתגבר לאורך כל חייה על קשיים ומגשימה כמעט כל חלום שהיא מעזה לחלום.
מרים פרץ – מרים פרץ ששכלה שניים מבניה משוחחת על מנהיגות אישית ומסבירה מדוע כולם זקוקים לחזון אישי.
שחר פאר – הטניסאית שחר פאר הגיעה להישגים מרשימים ביותר ואף ייצגה את ישראל בתחרויות החשובות בעולם.
גלילה רון – פדר – עמית – הסופרת גלילה רון-פדר-עמית מספרת על ספריה שרבים מהם עוסקים בקשיים אמיתיים של ילדים ובני נוער.
נשים במדע:
המתמטיקאית שהייתה תמיד ראשונה – מרים מירזחאני האיראנית ניפצה גבולות מדעיים ופוליטיים, ונותרה עד היום האישה היחידה שזכתה במדלית פילדס היוקרתית
לין אן קונוויי ומהפכת המחשוב – הישגיה של לין קונוויי קידמו את עולמות המחשוב ואלקטרוניקה ואפשרו לכולנו גישה למחשבים חזקים
סטפני קוולק, הכימאית שמשכה בחוטים – 56 שנה לפיתוח הקוולר – הסיב הקל וחזק שמשמש לייצור מגוון רחב של מוצרים
סאלי רייד, האמריקאית הראשונה בחלל – האסטרונאוטית שניפצה את תקרת הזכוכית של ארצות הברית
שטיפת מוח ג’וניור 32 – יום האישה הבינלאומי – מה זה DNA? מהו ריבוזום? ולמה משמשת טכנולוגיית הקריספר? טריוויה מדעית אתגרית לכבוד יום האישה בנלאומי
נשים ששינו את העולם: טריוויה מדעית – מי הישראלית שזכתה בנובל? מי טסה ראשונה לחלל? ומי גילתה כוכב חדש? לכבוד יום הנשים במדע, מה אתם יודעים על הישגיהן?
המדענית שהשפיעה עליי – מי נמנמה במעבדה של עדה יונת? מי עודדה את רות ארנון ללמוד ביולוגיה? ומי הושפעה מחוקרת נשק כימי שנמלטה מציפורני הנאצים? לכבוד היום הבינלאומי לנשים במדע, חוקרות בכירות מספרות על מדעניות מעוררות השראה
פרס וולף 2022: אורז עמיד ולייזרים מהירים – הפרס הישראלי היוקרתי יוענק לשלושה חוקרים על פיתוחים חשובים שהובילו לפיתוח תרופות חדשות, למדענית שפיתחה זני אורז עמידים לשיטפונות ולזיהומים, ולשלושה פיזיקאים שפיתחו דרכים לחקור תהליכים מהירים שמתרחשים בתוך אטומים ומולקולות
ארגוני נשים ומרכזי סיוע:
ויצ”ו – ארגון נשים ציוני בינלאומי
נעמת – התנועה “נשים עובדות ומתנדבות”
שדולת נשים – ארגון זכויות הפועל לקידום מעמד האישה
איגוד מרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית בישראל
העמותה הישראלית להעצמה כלכלית לנשים
עמותת כ”ן – לקידום נשים מנהיגות בישראל
הקישורים המומלצים לקראת פורים, י”ד באדר ב’ (17/03/2022) מתוך האתר של משרד החינוך:
יש ללחוץ על הקישורים בצבע ירוק כדי לקבל תוכן השיעורים :
פעילויות לתלמידי חטיבת ביניים:
עברית: הבנה, הבעה ולשון – ביטויים מתחפשים וחידודי לשון, הכרת מאפייני השפה דרך המגילה:
ביטויים בתחפושת לכבוד פורים (מאת רותי בשרי) – בפעילות מופיעים ביטויים משובשים. על התלמידים לגלות מהו הביטוי הנכון ולתקן אותו
מה לפורים ולאוזניים (רגע של עברית/רות אלמגור רמון) – להלן לקט ביטויים הקשורים במילה “אוזן”
קריאה במגילה – היכרות מרתקת עם מאפייני השפה העברית ועם אוצר המילים העשיר
משאל רחוב משעשע לפורים – מאפה אוזן המן ממולֵא או ממולָא? – מה הקשר במשמעות בין כֶּתֶר, כִּיתֵר את האויב וכותרת? ומה פירוש הניב לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן? חידון משעשע לכבוד חג פורים. התלמידים יענו על השאלות בפעילות, ולאחר מכן יצפו בסרטון
פורים באקדמיה ללשון עברית – פירושים אפשריים של המילים שאינן הנהירות לנו: רֶכֶשׁ, אֲחַשְׁתְּרָנִים ורַמָּכִים – המילים המצוים במגילת אסתר; איך לומר נכון ‘אסתר המלכה’ או ‘מלכת אסתר’, ‘שושן פורים’ או ‘פורים שושן’? ועוד ועוד…
פורים בספריה הלאומית – מערכי שיעור מתוקשבים ואוסף פריטי מקור מעניינים, מפיוטים ועד כרזות ועיתונים היתוליים
מדע וטכנולוגיה – בעלי חיים וצמחים מסווים את צורתם האמיתית פושטים ולובשים, מחקים צורות “ומתחפשים”:
רעשנים – פעילות בה יחקרו התלמידים את הרעשן: מאילו חומרים הוא בנוי? אילו גלגולים עבר במהלך ההיסטוריה ועוד
תחפושות בטבע – משחק קלפים קבוצתי להכרת סוגים שונים של תחפושות בטבע ומטרתן (חיקוי, הרתעה, הסטה או הסוואה)
חידון חיות מתחפשות לפורים – איזה בעל חיים יש מעין “רעשן” בגופו? מה התכונה המיוחדת של עכביש היפרוחית? איזה בעל חיים ימי מכונה “דג הליצן”?
חידון היות, קולות ותחפושות – מי נוער? מי מצפצף? מי שורק? מי קורא? ומי מתחפש למסור? לכבוד פורים, נסו לזהות את קולות החיות
ביומימיקרי- טבעי ללמוד מהטבע – מצגת לימוד על מהות הביומימקרי: חיקוי, למידה והשראה מהטבע לשם מציאת פתרונות טכנולוגיים
מצגת הסוואה בטבע – מצגת לימוד על שיטות הסוואה של בעל חיים, מטרות ההסוואה ועוד. המצגת משלבת תמונות אותנטיות יפהפיות
ביומימיקרי – תהליך התיכון – סרטון של מערך שיעורים של מרב גרומן
ביומימיקרי – להתחבר למאגר המידע החדשני והגדול בעולם- הטבע –הרצא מצולמת של מאיה מילרד-גבעון
חיות מתחפשות- אקדמיה ברשת – הרצאה מצולמת של מירית כהן
English – here are ideas for activities on the topic of purim
– Purim on Teacher Planet
Teacher Planet offers Purim lesson plans, teaching resources and worksheets, and activities to help you teach your class about Purim
–Masks and Purim
This lesson deals with the connection between costumes and Purim. We also learn why significant biblical figures disguised themselves on several occasion
– The story of Purim
(A brief retelling of the Book of Esther (Megilat Esther
–Purim Flashcards
Use Quizlet’s activities and games to make studying easy, effective, and fun
– Purim Custom
Purim customs around the world
תנ”ך ממלכתי -מגילת אסתר היא היחידה מבין חמש המגילות המהווה בסיס בלעדי לחג יהודי. מהו סוד חשיבותה?:
בחירה, גורל או מקרה? – האם האדם אדון למעשיו? האם הוא יכול לשנות את הפור (הגורל)?
מסכות – מתי אנו עוטים על עצמנו “מסכות” ומדוע? דיון מעמיק באופי המורכב של המסכות, וביחס שלנו אליהן
ושתי ואסתר – תהיי יפה ותשתקי?! – פעילות על מקומה של האישה בסיפור המגילה ובעולמנו בכלל
חידון kahoot : מגילת אסתר – חידון טריוויה רב ברירה על מגילת אסתר (כולל תשובות)
פורים – ראוותנות ורעבתנות – מה קורה כאשר הנהנתנות הופכת להיות מוקד החיים, כפי שהייתה אצל המלך אחשוורוש?
פורים – הפוך על הפוך – בוחרים דמות ובודקים מה תורמים הלבוש וההתחפשות להבנת סיפורה
מתוך מגילת אסתר – הסרט
פעילויות לתלמידי חטיבה עליונה:
היסטוריה חמ”ד – על הרקע ההיסטורי של המגילה והערכים שהיא טומנת בחובה:
הסתר אסתיר – מגילת אסתר נחשבת כמגילה בה הקב”ה כביכול מסתתר. שיעור העוסק במושג “הסתר פנים” ו”ההסתרה שבתוך ההסתרה”
פורים: בין גולה לגלותיות – מערך שיעור בנושא היחס לגלות ולגלותיות בעקבות מגילת אסתר והקשר לתופעת הגלות בימינו
דרכה של אסתר למלכות – במדרש ובשיר – ניתוח דמותה של אסתר על פי המדרש והשירה המודרנית
‘ותכתוב אסתר’ – מה גרם לסיפור פורים להיזכר? – שיעור על הקשר בין היסטוריה לבין זיכרון לאור מיסוד חג הפורים
אסתר – זהות ומנהיגות – מה עורר את אסתר לשינוי שהתחולל בה וליצירת שינוי במציאות שסביבה?
ספרות – הומור, גורל, בחירה או מקרה, אומנות הסיפור במגילת אסתר:
עיתונים היתוליים לפורים – התלמידים יכתבו בהומור על מקרה משעשע שאירע להם. אפשר להתייחס למרכיבים אלו: מה הופך כתיבה להומוריסטית, סוגי הומור (ציני, מקאברי, אירוני), מה הם מאפייני הצחוק
הומור במגילת אסתר – מה מצחיק אותנו? מה גורם לנו לצחוק? מדוע נכתבה דווקא כך המגילה?
אומנות הסיפור במגילת אסתר – מגילת אסתר היא יצירת אומנות נפלאה. נעסוק בהיבט אחד של אומנות הסיפור: אומנות השזירה של כמה וכמה סיפורים ליצירה אחת ואחדותית. אומנות זאת איננה ייחודית רק לספרות, ואנחנו מוצאים אותה גם באומנויות אחרות. נראה שאת אותם העקרונות המשמשים במגילת אסתר אפשר למצוא גם ביצירה מוזיקלית
מסכות – בפורים נהוג להתחפש ולעטות מסכות. בשיעור זה נציע דיון מעמיק באופי המורכב של המסכות וביחס שלנו אליהן. המסכה עשויה להסתיר את ה”אני” הפנימי, אך לעיתים דווקא המסכה והתחפושת הן שמאפשרות חשיפה של תכונות פנימיות שמוצנעות בדרך כלל
איך שמחים? – דרך מעשה של רבי נחמן מברסלב נתחקה אחר פעולותיו ודמותו של ‘מתקן הדברים’, וננסה ללמוד ממנו איך להיות שמחים במיוחד כשהדברים לא כל כך מסתדרים
בחירה, גורל או מקרה? – האם האדם ריבון למעשיו? האם האדם יכול לשנות את העתיד, לתכנן באופן מושכל את חייו ולהוציא לפועל את תוכניותיו? שאלות אלו עשויות לעצב במידה רבה את השקפת העולם ואת אורח החיים שלנו, והתשובה להן תקבע את אופן קבלת ההחלטות שלנו בתחומים רבים. בחג הפורים שבו פעלו מרדכי ואסתר לשנות את הפור (הגורל) שהפיל המן הרשע, אנו מציינים התנגשות בין תפיסות מנוגדות בנוגע לשאלה
זהירות בדרכים – “אם שותים – לא נוהגים”, גם בפורים!:
נהיגת צעירים ואלכוהול – התלמידים יחברו סיסמאות ויכינו קמפיין ציבורי להעלאת המודעות להשפעות אלכוהול על נהיגה
שיכורים לרגע, נכים לנצח – מערך שיעור סביב הסרט “שיכורים לרגע, נכים לנצח”. התלמידים יצפו בסרט ויקיימו דיון שעיקרו שיתוף תחושות והפנמת מסרים
השפעת אלכוהול על נהיגה מסכנת ומסוכנת – הצעה לפעילות קבוצתית להמחשת ההשפעה השלילית של אלכוהול על נהיגה דרך ניתוח סיפורי דילמה, שירים ושיתופים אישיים
קישורים לפעילויות מומלצות לקראת חנוכה, כ”ה כסלו, 29/11/2021
חנוכה בתחומי דעת
פעילות לתלמידי חטיבת ביניים
עברית: הבנה והבעה
למי הניצחון – האם השפה היוונית השאירה את חותמה על השפה העברית? בוודאי שכן! בפעילות זו נתוודע להשפעתה של השפה היוונית על השפה העברית מבחינת מילים, ביטויים, ומושגים שחדרו לשפתינו
אישה ודאי מדליקה (כיתות חט”ב ותיכון) – לימוד על גבורת נשים, על חלקן של הנשים במצוות החנוכה, ועוד. חנוכה מההיבט הנשי-פמיניסטי (דף של המדרשה באורנים, בתוך אתר “מדרשת” מבית רשת בתי המדרש הפלורליסטיים בישראל).
בימים ההם ובזמן הזה: גלגולי חג החנוכה (כיתות תיכון) – גלגוליו של חנוכה כפי שהם באים לידי ביטוי בארבעה מקורות מתקופות שונות: ספר חשמונאים, תלמוד בבלי, שירי חלוצים ושיר מודרני (דף של מרכז יעקב הרצוג באתר “מדרשת”)
חנוכה – מטבע לתרבות (כיתות חט”ב ותיכון) – דף לימוד העוסק במקורות יהודיים, ובקשר שלהם לדחפים אנושיים טבעיים כמו הפחד מהחושך (וההתגברות עליו), וכן בשאלת הַתרבות מול הטבע (אתר ארגון טבע עברי , בו חברים דתיים וחילונים, אשר פועל לקידום מחויבות לסביבה, מתוך דיון במקורות היהדות).
נס חנוכה – עדות מהשואה (כיתות חט”ב ותיכון) – עדות על הדלקת נר ראשון של חנוכה במחנה עבודה בגרמניה בתקופה השואה. המאמצים והקושי בציון המועד היהודי, ממחישים קיום תרבות יהודית גם בתנאים קשים ביותר (אתר תרבותIL של מט”ח מרכז חומרי לימוד שונים במקצועות היהדות – תרבות ישראל, מחשבת ישראל, ותורה שבעל פה).
מאי חנוכה – מאגר מקורות בתרבות יהודית -ישראלית – מאגר נרחב של מקורות, העוסק בהיבטים שונים ומגוונים של חג החנוכה (תרבות יהודית-ישראלית באגף מורשת, משרד החינוך – אגף מורשת (המזכירות הפדגוגית, משרד החינוך) מוביל את תרבות יהודית-ישראלית)
העשרה – חנוכה בתחום המספרי (כיתות חט”ב) – פעילויות בתחום המספרי העוסקות בחג החנוכה (פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי)
חנוכה (דף של הספרייה הלאומית ) – פריטי המקור ומשאבי ההוראה של הספרייה הלאומית כדי להעשיר את הלמידה על חג החנוכה, להכיר את מנהגי החג לאורך ההיסטוריה, ולהבין כיצד התייחסו אליו דורות שונים של יהודים.
קישורים לפעילויות מומלצות לקראת יום שחרור ירושלים, כ”ח באייר, 10/05/2021:
יש ללחוץ על קישורים בצבע ירוק:
סיור לימודי:
הכנסת – בכנסת מתקיימים סיורים מודרכים לקהל הרחב בימות השבוע המאפשרים הצצה אל עבודת הכנסת ואל מבנה הכנסת, המקום שבו מתנהלים ענייני המדינה
סיור וירטואלי במשכן הכנסת באמצעות Google Street View
מגדל דוד – המוזיאון לתולדות ירושלים – מגוון פעילויות להיכרות עם עברה של ירושלים – אירועים, דמויות, תרבויות ותקופות שהשפיעו על דמותה הייחודית של העיר.
מילים פורחות בירושלים בעקבות יהודה עמיחי
פעילות לתלמידי חטיבת ביניים:
ספרות – יהודה עמיחי – “הָעִיר מְשַׂחֶקֶת מַחֲבוֹאִים בֵּין שְׁמוֹתֶיהָ”:
מעין אחרית הימים, יהודה עמיחי (כיתה ט) – מילות השיר
חזון אחרית הימים של ישעיהו (כיתה ט) – הסבר על חזון אחרית הימים של ישעיהו
מעין אחרית הימים, יהודה עמיחי – קליפ (כיתה ט) – את השיר הלחין ושר דודו אלהרר
הָעִיר מְשַׂחֶקֶת מַחֲבוֹאִים בֵּין שְׁמוֹתֶיהָ, יהודה עמיחי (כיתה ט) – מילות השיר מופיעות בעמוד האחרון בחוברת
ירושלים בראי שמותיה ויהודה עמיחי (כיתה ט) – הפעילות עוסקת בריבוי השמות המופיעים בשיר, בשמות ירושלים הנזכרים מסביב לעולם ובפעילות יוצרת להבעת אחד מן השמות
תנ”ך ממלכתי – ירושלים – עיר דוד
הגעגועים לירושלים (כיתות ז-ט) – מערך שיעור מבוסס על חלק ממאמר דידקטי של ד”ר רוני מגידוב על מזמור קל”ז
חידון ליום ירושלים (כיתות ז-ט) -מה המשותף לבניין האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק ולבניין ימק”א בירושלים? שאלות מאתגרות ליום ירושלים (כולל תשובות)
חידון ליום ירושלים (כיתות ז-ט) – חידון kahoot בנושא ירושלים
ירושלים בתודעה היהודית (כיתות ז-ט) – יחדית הוראה בת שני שיעורים: התלמידים יתוודעו למרכזיות ירושלים והכותל המערבי בתודעה היהודית
יום ירושלים, בריינפופ (נדרשת הזדהות משרד החינוך) (כיתות ז-ט) – מערך שיעור, סרטון ובחן את עצמך בנושא ירושלים: היכן נאמר המשפט “אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני”, מהי ירושלים של זהב, מתי שוחררה העיר העתיקה ועוד
תנ”ך ממלכתי -שמואל ב ה: כיבוש ירושלים
ירושלים שלי / דן אלמגור (כיתה ז) – התלמידים יאזינו לשיר ויבחרו ממנו היבט אחד של ירושלים שאליו הם מתחברים
דוד כובש את ירושלים (כיתה ז) – מערך שיעור העוסק בשאלות מדוע בחר דוד דווקא בירושלים לעיר בירה, ממה נובעת קדושתה של ירושלים ומהן משמעויותיה
חידת העיוורים והפיסחים (כיתה ז) – פעילות העוסקת בפרשנותו של ראב”ע להתייחסות לעיוורים ולפיסחים בפרק
הננו עצמך ובשרך אנחנו (כיתה ז) – האם נציגי שבטי ישראל הם קרובי משפחתו של דוד? מדוע הם טוענים שהם עשויים מאותן עצמות ומאותו בשר?
ירושלים – עיר יבוסית (כיתה ז) – מדוע בחר דוד בעיר ירושלים ומה אפשר ללמוד על העיר משמותיה השונים?
הצינור וגילוי תעלת “פיר וורן” (כיתה ז) – מדוע זיהו חוקרים את “פיר וורן” עם “הצינור” שעליו מסופר בפרק? איזה פער מידע יכול פריט ארכאולוגי זה להשלים?
וילכוד דוד את מצודת ציון (כיתה ז) – מה המידע שמוסיף התיאור בספר דברי הימים לסיפור כיבוש ירושלים?
יום ירושלים, כ”ח באייר (פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, משרד החינוך):
אור וירושלים: ייחודה הרוחני של ירושלים (פעילות לתלמידים – חטיבת ביניים)
מים בירושלים (פעילות לתלמידים – חטיבת ביניים)
ירושלים בראי שמותיה (פעילות לתלמידים – חטיבת ביניים)
מסע בזמן: כיצד הפכה ירושלים לבירת ישראל? (פעילות לתלמידים – חטיבת ביניים)
מקומה של ירושלים בתודעה היהודית וההיסטוריה של יום ירושלים (פעילויות לתלמידים – חטיבה עליונה)
“מקום של אש”‘, זלדה (כיתות י-יב)
“אור וירושלים”, יוסף שריג (כיתות י-יב)
“גלות”, בלפור חקק (כיתות י-יב)
“ירושלים שלי”, יהורם גאון (כיתות י-יב)
לִבִי בְמִזְרָח – ר’ יהודה הלוי (כיתות י-יב)
יום הזיכרון ליהודי אתיופיה, כ”ח באייר
קישורים נוספים:
כ”ח באייר – יום ירושלים (הספרייה הווירטואלית של מטח)
ירושלים מרהיבה בשחור-לבן ובצבע (‘תערוכת צילומים חדשה’- כתבה של זיו ריינשטיין)
חידון יום ירושלים 2020 (אתר של עיריית ירושלים)
יום ירושלים (אנציקלופדיה יהודית)
יום ירושלים 2020, משדר התפילה בכותל המערבי (פייסבוק)
ירושלים במרכז, עצרת יום ירושלים במרכז הרב (בשידור חי)
יום ירושלים (ויקיפדיה)
קישורים לפעילויות מומלצות לקראת ל”ג בעומר, י”ח באייר, 30/04/2021:
ל”ג בעומר בתחומי דעת:
פעילות לתלמידי חטיבת ביניים:
מדע וטכנולוגיה:
אין עשן בלי אש: על מושג האחריות (כיתות ז-ט)– מערך שיעור הבוחן את מושג האחריות דרך מקרי מבחן שונים, קטעים מן המקורות וקטעי עיתונות בענין אסון הכרמל
חוגגים באחריות (כיתות ז-ט) – מצמצמים את זיהום האוויר, שומרים על בעלי החיים, המשרד להגנת הסביבה; כללי בטיחות ועצות סביבתיות ירוקות בל”ג בעומר, משרד החינוך
מדורה בטוחה, גלים (כיתות ז) – פעילות אינטראקטיבית העוסקת בכללי בטיחות מסביב למדורה
מדורה וירטואלית עם צלילי האש מתפצחים
עברית: הבנה, הבעה ולשון:
העירייה והתושבים: שימור מסורת מול שימור הסביבה – מכתב ראש העיר הפונה לתושבים שלא להדליק מדורות ותגובות תושבי העיר
דיון מובנה: שימור מסורת מול שימור הסביבה – הצעה לדיון מובנה: הדלקתן של מדורות ל”ג בעומר כחלק ממסורת בעם ישראל על אף הנזק הסביבתי הגדול שנגרם בעקבות המדורות
מבנית דיון – למורה
מבנית דיון – לתלמיד
מילים וגלגוליהן מהאקדמיה ללשון עברית:
לשונות של אש – העברית עשירה מאוד בלשונות של אש. נתמקד כאן בשלושה שורשים: שרף, בער ודלק
מסביב למדורה – המילה מְדוּרָה גזורה מן השורש דו”ר המציין דברים עגולים בכמה מן הלשונות השמיות
בר כוכבא ובר יוחאי – מה היה שמו של מנהיג המרד ביהודה במאה השנייה לסה”נ: בר כוכבא, בר כוזבא, בר כוסבה? ומה אפשר ללמוד מן השמות בדגם ‘בן פלוני’ או ‘בר פלוני’ המופיעים בתעודות בנות התקופה?
ל”ג בעומר- האקדמיה ללשון העברית
מנהגים והדמויות:
מנהיגי ל”ג בעומר לפי הא”ב, מכון שיטים
ל”ג בעומר – היסטוריה, מנהגים ומיתוסים, אתר אש ישראל
ל”ג בעומר – הפעלה מתוקשבת העוסקת בל”ג בעומר ובנושאים הקשורים בחג, אתר קרן קימת לישראל
ל”ג בעומר בחלון ירוק – כתבות, מתכונים, משחקים, חידוני טריוויה, אתר קק”ל לצעירים החטיבה לחינוך ולקהילה
ל”ג בעומר- מנהגי החג, ספירת העומר, מרד בר כוכבא, הילולת רבי שמעון בר יוחאי, מסלולי טיולים, פעילויות והעשרה, משרד החינוך
פעילויות לתלמידי חטיבת ביניים ולחטיבה העליונה:
היסטוריה חמ”ד : ל”ג בעומר – בין אבל לשמחה:
שירים ופיוטים: ל”ג בעומר ולספירת העומר – שירים, פיוטים, זכרונות ומאמרים לימי ספירת העומר ולל”ג בעומר (כיתות ז- יב)
מה בין ספירת העומר לכבוד האדם? – עיסוק בכבוד האדם דרך המקורות היהודיים והחקיקה הישראלית, התלמידים ייחשפו לחוק היסוד “כבוד האדם וחרותו”. ספירת העומר המתרחשת בין פסח לשבועות (כיתות ז-יב)
חמ”דת – על שלא נהגו כבוד זה בזה – על שום מה נענשו ומתו כל תלמידי רבי עקיבא? מהי חשיבות החובה לכבד את הזולת?
למה לי מרד? – מערך שיעור על משמעותו של מרד בחייו של עם (כיתות ז-יב)
פעילות לתלמידי חטיבה העליונה:
מרד בר כוכבא – סדרת מערכי שיעור על הגורמים לפרוץ המרד, מטרותיו, אגרות בר כוכבא, מטבעות המרד ועוד
מרד בר כוכבא ותוצאותיו – מצגת לימוד מפורטת על המרד, מהלכו ותוצאותיו בשילוב תמונות וקטעים מן המקורות
מרד בר כוכבא – האומנם טוב (היה) למות בעד ארצנו? – מערך שיעור המציג את הביקורת על המרד ואת הלקח לדורות. מיהו גיבור לאומי? היכן עובר הגבול בין הגשמת חזון לבין המטת אסון?
רבי שמעון בר יוחאי – מערך שיעור הבוחן, דרך המדרש על רשב”י במערה, את אופיו של רשב”י, את התהליך שעבר ואת הרלווטיות שלו לחיינו אנו
מרד בר כוכבא- שיעורטון – מצגת לימוד על מהלך המרד ותוצאותיו בשילוב תמונות ותרשימים
בס”ד
קישורים מומלצים ליום העצמאות ה-73, 15/04/2021:
יש ללחוץ על קישורים בצבע ירוק כדי לקבל תוכן השיעורים:
פעילויות לתלמידי חטיבת ביניים:
מדע וטכנולוגיה – 73 שנה המצאות ותגליות:
המצאות וחידושים – פעילות ודיון סביב כרזה: מהן ההמצאות ששינו את חיינו ומהם ההמצאות החדשות שיסייעו בפתרון המשבר הסביבתי?
מים וימים במדינת ישראל, הספרייה הלאומית – מגוון פעילויות ומערכי שיעור בנושא המוביל הארצי, ייבוש החולה, מקורות המים של ישראל
ניתוח פריט מקור: מודעה עירונית בדבר צמחים רעילים, הספרייה הלאומית – ניתוח מודעה מטעם עיריית תל אביב משנת 1928 המזהירה מפני צמחים רעילים, בעזרת דף עבודה לניתוח פריט מקור
ניתוח פריט מקור: כרזה בנושא איכות הסביבה, הספרייה הלאומית – ניתוח כרזה בנושא איכות הסביבה משנת 1993 מאוסף ארכיון המדינה בעזרתדף עבודה לניתוח פריט מקור
אילן רמון, בריינפופ – סיפורו של טייס הקרב והאסטרונאוט הישראלי הראשון – מערך שיעור, סרטון וחידון
English – Israel Independence Day
Timeline of Jewish History – Teachers divide students into groups and assign each group a different part of the timeline to study. Students will add events that happened after 1967 to the timeline…
Ethiopian Aliya – Stories of children who made Aliya from Ethiopia
Israel at 68 – Discussion: What does it mean to you to be an Israeli
My Israel Performance Task – Pupils choose a site in Israel and do research around that site. They present their findings orally or in writing
Israel’s Independence Day – A writing activity for Israel’s Independence Day
Israel Declaration of Independence – Full Recording
חינוך חברתי – יום העצמאות הוא הזדמנות להתוודע אל ערכי המדינה ואל סמליה. ראו מגוון מערכים בנושא:
מגילת העצמאות – חזון מול מציאות – מגילת העצמאות והערכים המגולמים בה לעומת הערכים הבאים לידי ביטוי במדינת ישראל היום
פירושה של מדינה יהודית – פעילות סביב מאמרו של בן-גוריון משנת 1951, בחינת חזון לצד מציאות ויצירת מגזין דיגיטלי
הדגל בתוכי והדגל שמחוצה לי – היכרות עם תוכנו ועם משמעותו הסמלית של הדגל ובחינת משמעותו וחשיבותו באירועים היסטוריים-לאומיים
עֵת סְפוֹד וְעֵת רְקוֹד – על המעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות – כיצד אפשר לשלב בין השמחה והעצב ולעבור במעבר חד כל כך מיום הזיכרון ליום העצמאות מבלי לפגוע בימים אלו?
קישורים מומלצים ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, 14/04/2021:
סיור לימודי:
היכל הזיכרון בהר הרצל – היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל שנחנך ביום הזיכרון תשע”ז בהר הרצל, מבטא את הכבוד, ההוקרה והמחויבות שרוחשים המדינה ואזרחיה לנופלים במערכות ישראל.
סרטון מתוך טקס חנוכת היכל הזיכרון הלאומי לחללי מערכות ישראל
ציד”ה לדרך ליום הזיכרון – מצגת ‘ציונות יהדות דמוקרטיה לדרך יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה’
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל – אוסף פריטי מקור אותנטיים מספר את סיפור השכול והזיכרון של החברה הישראלית, הספרייה הלאומית
נזכור את כולם – אתר יזכור של מדינת ישראל
אתר לזכר האזרחים חללי פעולות האיבה
פעילויות לתלמידים לחטיבת ביניים ולחטיבה עליונה:
מגש הכסף – מערך שיעור העוסק בהיכרות עם השיר “מגש הכסף” ובהבנתו בעזרת כלים דיגיטליים – לוח שיתופי ומפת חשיבה
איך זוכרים – שיעור בנושא עיצוב הזיכרון וחשיבותו
יום הזיכרון – מערך שיעור העוסק בשאלות: מהי משמעות הזיכרון ומה האופי שתפס יום זה בציבוריות הישראלית
סיפורו של רועי קליין ז”ל – מערך שיעור העוסק במושג מנהיגות, מסירות נפש והקרבה דרך דמותו וסיפורו של סר”ן רועי קליין הי”ד
שיר הרעות/ חיים גורי – פעילות אינטראקטיבית העוסקת ב”שיר הרעות” שנכתב עם הקמת המדינה ועל הערכים והמסרים הגלומים בו
פעילויות לתלמידים לחטיבה עליונה:
“על זאת”, נתן אלתרמן – פעילות סביב שירו של נתן אלתרמן העוסק בשאלת טוהר הנשק בעת מלחמה
פרשת “אלטלנה” – פעילות של חקר מקור היסטורי: התלמידים יחקרו את ההסדר שנחתם בין צה”ל לבין האצ”ל בענין אניית הנשק ‘אלטלנה’ יבינו את האירוע בהקשרו ההיסטורי ויסיקו מסקנות
בעקבות שירי מלחמת העצמאות – פעילות סיכום חווייתית המשלבת שימוש בסמארטפונים: התלמידים יעברו בין תחנות שונות. בכל תחנה יאזינו לשיר, יגלו את האירוע המצויין בשיר ויענו על שאלות. בתום התחנות על כל קבוצה לצייר את גרף המלחמה ולשלב בו את כל התחנות….
מלחמת העצמאות – מערך שיעור בנושא הכרזת העצמאות ומלחמת העצמאות המשלב צפייה בסרטונים, דיון וניתוח כתבות מהתקופה
קישורים מומלצים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה (8/04/2021):
פעילויות לתלמידי חטיבת הביניים:
עברית: הבנה, הבעה ולשון – פעילות בעקבות נאומו של פרפ’ אלי ויזל באו”ם “והעולם שתק”:
נאום הפתיחה למשפט אייכמן – “במקום זה בו אני עומד לפניכם, שופטי ישראל, ללמד קטגוריה על אדולף אייכמן- אין אני עומד לבדי עימדי ניצבים שישה מליון קטגורים…” נאום הפתיחה של משפט אייכמן וכוחו הערכי והרטורי
אלי ויזל- נאום בעצרת האו”ם ביום השואה הבינלאומי 2005 – “והעולם שתק” נאומו של פרפ’ אלי ויזל חתן פרס נובל לשלום בעצרת האו”ם ביום השואה הבינלאומי ב-27.1.2005 היבטים ערכיים ורטוריים
“האם העולם ילמד אי פעם?” פעילות בעקבות קריאת הנאום – קריאה מעמיקה של הנאום “האם העולם ילמד אי פעם?” דיון ערכי אורייני רטורי והזיקה ליום השואה הבינלאומי
אלי ויזל- ציטוטים מעוררי השראה – מצגת– פעילות חוויתית בעקבות ציטוטיו מעוררי ההשראה של אלי ויזל בכתביו השונים לכתיבה ולהצגה בעל פה
English– Holocaust Remembrance Day -Students activities and videos
Babi Yar– A poem by Russian poet Yevgeny Yevtushenko
Responding to Stories – Responding to the Stories of Holocaust Survivors
Yad Vashem Lesson Plans– Lesson Plans from Yad Vashem International School for Holocaust Studies
Hiding Place – Pupils can explore the 3D story of Anne Frank’s hiding place
Holocaust Remembrance Day Lesson Plans and Activities
The path to Nazi genocide– this 38-minutes documentory film from the United States Holocaust Memorial Museum examines the Nazis’ rise and consolidation of power in Germany
Holocaust Day – Anne Frank – Excerpts from the diary of Anne Frank
Holocaust Memorial Day– Basic facts in English about Holocaust
Daily Life in the Warsaw Ghetto– in this 7-part film, Sheryl Silver Ochayon presents the study units for high school students: “Everyday Life in Warsaw Ghetto – 1941
חינוך חברתי – סוגיות חינוכיות סביב השואה, חסידי אומות העולם, פרטיזנים, התרבות היהודית בשואה ועוד:
מיהו הפרטיזן היהודי? – היכרות עם המושג “הפרטיזנים” דרך הגדרות, תמונות ושירים
אלי ויזל – גיליון “על סדר היום” העוסק בסופר אלי ויזל ובלקחים ההומניסטיים שלו מן השואה
העם היהודי ותרבותו – הכרת העושר התרבותי של העולם היהודי באירופה לפני השואה והיכרות עם קהילות מסוימות – בשבילי הזיכרון, יד ושם
יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה ולמאבק באנטישמיות, 27/1 – ייחודה של השואה והיבטיה האוניברסליים, מרכז משמעו”ת (מורשת, שואה, מסורת, ערכים ותקומה)
האם לזכור באנדרטה או במעשים? – זיכרון השואה והנצחה באמצעות מעשים טובים, תרבות- il
סרטון סביב דמותו של יאנוש קורצ’אק – קטע קצר מתוך הסרט “התקוממות” ובו החיים בפנימייה בהנהגת יאנוש קורצ’אק עד העלייה לרכבת
יאנוש קורצ’אק – הסרט – סרטו המרגש של זוכה פרס האוסקר הישראלי, סמיון וינוקור – במאי, תסריטאי ומרצה לקולנוע במכללת “ספיר”. קורות חייו ותפיסת המציאות הייחודית של יאנוש קורצ’אק בזמן שהותו בגטו ורשה, ואת פועלו בבית היתומים באחרית ימיו
חינוך חברתי – גזענות, סטראוטיפים ודעות קדומות:
אומרים לא לגזענות – מערך שיעור מתוקשב המעודד לא לנקוט התנהגות גזענית
אנחנו ואתם – מערך שיעור מתוקשב בנושא נטייה להכללות והקשר שלהן לגזענות
חי בתוכנו כאחד משלנו? – מגוון הרגשות שמעורר מפגש עם אדם לא מוכר ושונה – מתוך התבוננות הן על תחושות הזר הן על התחושות כלפי הזר
סטראוטיפים: תרגיל הקופסאות – על דעות קדומות שיש לנו על קבוצות בחברה ועל הפער בין הדעות לעובדות
האם גם אנחנו גזענים – מערך שיעור ודיון סביב שני סרטונים המציגים גזענות כלפי כהי עור
מהי גזענות? – מערך שיעור של שני חלקים: היכרות עם ההגדרות השונות לגזענות ודיון סביבן ודיון סביב הזכויות הנפגעות בה…
האם יש לנו דעות קדומות? – האם אנחנו מדמיינים קורות חיים אחרים כאשר ניתנים לנו שמות אחרים ומדוע
פעילויות לתלמידי חטיבה העליונה:
היסטוריה חמ”ד – על המאבק לחיים בגיא צלמוות:
עדותו של פרימו לוי – ‘הרהרו וזכרו כי כל זאת אירע’ – מערך שיעור העוסק בעדותו של הסופר וניצול אושוויץ פרימו לוי על התקשורת בין האסירים בתקופת מאסרם והתקשורת בינם לבין העולם לאחר שחרורם
שירים בגטו וילנה – מערך שיעור המבוסס על שירים שנכתבו והושרו בגטו וילנה המבטאים את קשיי היום יום של יהודי הגטו ואת תקוותם לישועה
מרד גטו ורשה – מפה אינטראקטיבית ההממחישה לתלמידים את מאורעות המרד בגטו ורשה. המפה כוללת נקודות ציון המתארות את מהלכי המרד בצירוף שאלות למחשבה ולדיון, תמונות והפנייה לקורות חייהם של המורדים ולידע נוסף בכתבות ובערכי לקסיקון
תפילה בשואה – מערך שיעור הבוחן את מקומה של התפילה בתקופת השואה: האם המשיכו היהודים להתפלל בגטאות? האם התפללו בנוסח המסורתי או שהיו תפילות מאולתרות, ומה העניקה התפילה ליהודים באותה תקופה קשה?
היסטוריה חמ”ד – יהדות גרמניה בשנים 1939-1933
זהות יהודית-גרמנית בבית קרנובסקי – מערך שיעור העוסק בזהות היהודית-גרמנית כפי שהיא באה לידי ביטוי ברומן ‘בית קרנובסקי’ מאת י”י זינגר
ליל הבדולח של משפחת פולד – פעילות קבוצתית העסקת בדרכי ההתמודדות של יהודי גרמניה עם עליית הנאציזם דרך עיניה של משפחת פולד
ליל הבדולח: שנת הגורל – מצגת לימוד אינטראקטיבית בנושא ליל הבדולח וחשיבותו להבנת השואה. המצגת מותאמת הן ללמידה בכיתה והן ללמידה מרחוק באמצעות הזום
קריקטורה של היטלר, הספריה הלאומית – פעילות סביב קריקטורה של היטלר משנת 1934 המבטאת את הלכי הרוח בקהילה היהודית בארצות הברית בנוגע לשלטון היטלר
“אדם ללא מולדת”, ליל הבדולח – קטע מתוך הסרט התיעודי “אדם ללא מולדת”, סיפורו של אגי לויזון ז”ל.
המדיניות הנאצית, תולדוט – הסרטון מציג את המדיניות הנאצית כלפי יהודי גרמניה מעליית היטלר לשלטון ב-1933 ועד פרוץ מלחמת העולם השנייה ב-1939.
עמוד האש פרק 10, מלכודת 1938-1939
היסטוריה חמ”ד – גטאות
בין העולמות – שיעור המלווה במצגת ובעדויות להקראה. התלמידים ידונו בליווי המחנכים בסוגיות שונות העולות מתוך העדויות על המסגרת הלימודית במעונות ובבתי ילדים בגטו טרזיינשטט שהציבה מעין חיץ בין המציאות הקשה בגטו לבין הילדים
גטאות ובידוד – מגוון שאלות חקר וביבליוגרפיה רלוונטית בנושא הקמת הגטאות וחיי היהודים
התמודדות עם דילמות ערכיות בשואה – בשואה נאלצו יהודים להכריע בדילמות מוסריות קשות – בשאלות של חיים ומוות, בהכרעות שעלולות לגרום למות אדם אחר, בהחלטות שמנוגדות לצו המצפון ועוד. מערך שיעור בו ינסו התלמידים להעמיק במקרים המורכבים האלו מתוך מקום של…
קירות מספרים: חיי התרבות והרוח בגטו וילנה – מערך שיעור על חיי התרבות והרוח באמצעות כרזות קיר שהופצו בגטו וילנה בתוספת קטעי וידאו
הגטאות בפולין, תולדוט – הסרטון מציג את הגורמים להקמת הגטאות, תנאי החיים בהם והתמודדותם של היהודים עם תנאים אלה
דילמות מוסריות בשואה – קטעים מתוך הסרטים בהם עומדות דילמות מוסריות בשואה…
קישורים מומלצים לבחירות 2021:
בחירות 2021 סבב ד’ – רשימת מפלגות (המועמדים, מצע), מאמרים וספרים (המכון הישראלי לדמוקרטיה)
שיטת הבחירות בישראל וריבוי מפלגות, גלים – פעילות אינטראקטיבית העוסקת בשיטת הבחירות בישראל לפי חוק יסוד הכנסת, יתרונותיה וחסרונותיה
ימין ושמאל בכרזות בחירות, גלים – פעילת אינטראקטיבית סביב כרזות בנושא הסכסוך הערבי-ישראלי. התלמידים יצטרכו להחליט איזו עמדה משתקפת בכל אחת מן הכרזות
הבחירות לכנסת – שיטת הבחירות, ועדת הבחירות המרכזית, תוצאות הבחירות מראשיתן ועד היום
סיור בכנסת – הסיור עוסק במהות הדמוקרטיה הישראלית, בתפקידיה ובעבודתה של הכנסת ובפריטי האמנות במשכן. תחנות הסיור הן ועדות הכנסת, אולם המליאה, טרקלין שאגאל ועמדת מגילת העצמאות
חברי הכנסת – חברי הכנסת לדורותיהם, הסיעות, כל ממשלות ישראל
חומרי למידה והעשרה המומלצים של מרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) לקראת בחירות לכנסת :
שיעור כללי על הבחירות (למידת מושגים מרכזיים)
שיעור ‘בחירות- חגיגה לדמוקרטיה’
פרויקטים ומשחקים מומלצים של אתר הכנסת לצעירים של עמותת סנונית לקראת בחירות לכנסת ישראל:
הקישורים המומלצים לקראת ט”ו בשבט ב28/01/2021:
יש ללחוץ על הקישורים בצבע ירוק כדי לקבל תוכן השיעורים מתוך האתר של משרד החינוך:
פעילויות לתלמידי חטיבת ביניים:
עברית: הבנה, הבעה ולשון – מה ההבדל בין הפעלים נטע, שתל וזרע? מהן המשמעויות השונות של המילה “פרי” בשפתינו? ומהו סיפורו של הביטוי “נתלה באילן גבוה”? כל זאת ועוד מבחר פעילויות לכבוד ט”ו בשבט:
מהו הביטוי המסתתר? – על התלמידים לנחש מהם הביטויים המסתתרים ברגשונים המוצגים בפעילות – מתוך האתר מטח
בט”ו בשבט שותלים או נוטעים עצים? – משאל רחוב משעשע בו ענו תלמידים על שאלות לשוניות הקשורות ט”ו בשבט. לסרטון מצורף הדף עם השאלות – מתוך האתר מטח
פיצוחים לט”ו בשבט – משחק הפיצוחים הנוסטלגי הפעם במתכונת מיוחדת לחג האילנות – מתוך האתר שפה יפה/רותי בשרי
ט”ו בשבט בראי המקורות – מבחר טקסטים על העוסקים בט”ו בשבט. על התלמידים לענות על השאלות המלוות את הטקסט – מתוך האתר משרד החינוך
בול העברית –האקדמיה – הפעילות מספרת את תהליך יצירתו של בול העברתי תוך כדי התעמקות בשורשיה ורבדיה של השפה העברית – מתוך האתר משרד החינוך
עברית לכל מועד – ט”ו בשבט – אוסף פעילויות לחג באתר האקדמיה ללשון העברית
מדע וטכנולוגיה – ט”ו בשבט, חג האילנות, הוא הזדמנות לגעת במאפייני הצמחים, לתהות על היותם יצורים חיים ולציין את אהבת הצומח של ארץ ישראל:
צמחי תבלין – פעילות להכרת צמחי תבלין באמצעות חידות, טעימות, זיהוי לפי ריח והכנת תה עם תבלינים – מתוך האתר ילדים בסיכוי
עצים בריבוע: תשע בריבוע על הצומח – העשרה בנושא הצומח באמצעות חידון חווייתי – מתוך האתר ילדים בסיכוי
שאלון טביעת רגל אקולוגית – אנחנו חיים, צורכים, טסים לחופש, נוסעים לעבודה. אבל כמה באמת עולה אורח החיים שלנו? ענו על השאלון וגלו מהי טביעת הרגל האקולוגית שלכם – מתוך האתר מרכז השל
60 צמחים שכל אחד צריך להכיר – מתוך האתר צמח השדה
סדר טו בשבט – מצגת מתוך האתר של משרד החקלאות ופיתוח הכפר
גאוגרפיה – אדם וסביבה – מה הקשר בין אדם לסביבה וכיצד נוכל להציל את העולם:
מי התהום בסכנה – פעילות אינטראקטיבית העוסקת במי התהום ובחשיבותם – מתוך האתר מטח
שיקום נחל הירקון – יחידת לימוד אינטראקטיבית ללימוד הסיבות לזיהום נחל הירקון והנסיונות בשנים האחרונות לשקמו – מתוך האתר מטח
בחנו את עצמכם: עד כמה אתם ירוקים וסביבתיים? – מצגת לימוד דינמית באמצעותה יבחנו התלמידים את ההרגלים הסביבתיים שלהם ויעמדו על הנזק שאלו גורמים לסביבה ולאדם. למצגת נלווה קובץ הנחיות למורה – מתוך האתר פרזנטציה בריבוע
של מי החוף הזה? – פעילות אינטראקטיבית באמצעותה יתוודעו התלמידים אל מגוון הסכנות המאיימות על חופי ישראל ויבדקו מה אפשר לעשות כדי לשמר את החופים – מתוך האתר מטח
התייעלות באנרגיה: תכנון בית ירוק – פעילות מתוקשבת בה ילמדו התלמידים מהי בנייה ירוקה ויתנסו בתכנון חדר יעיל אנרגטית – מתוך האתר הילדים סבבה
זבל זה לא סוף הסיפור – פעילות אינטראקטיבית שמטרתה להגביר המודעות להשפעה השלילית של הפסולת על הסביבה, לצורך בשימוש חוזר בפסולת ובהטמנה נכונה של פסולת – מתוך האתר הילדים סבבה
לבנות או לא לבנות? – פעילות אינטראקטיבית במסגרתה ינסו התלמידים, באמצעות משחק תפקידים, להתמודד עם הדילמה: האם לבנות מרכז אליפות עולמי לספורט ימי על אחד מחופי הארץ – מתוך האתר הילדים סבבה
טביעת רגל אקולוגית – כמה כדורי ארץ אנו צריכים בשביל לחיות? פעילות בה יגלו התלמידים מהי טביעת הרגל האקולוגית שלהם וכיצד מחשבים אותה – מתוך האתר הילדים סבבה
ט”ו בשבט בראי התורה: כי האדם עץ השדה – מהו יחס התורה לשמירה על הסביבה? מדוע ציוותה התורה לא להשחית את עץ השדה בעת מלחמה, ולשם מה נברא אדם בגן עדן מקדם מוקף עצים ונהרות?
שבת סביבתית – לימוד מקורות על חשיבות השבת והקשר בינה לבין שמירת הסביבה – מתוך האתר טבע עברי
כי האדם עץ השדה – דף לימוד מקורות: מהי משמעות הפסוק “כי האדם עץ השדה”? מה אסור ללוחמים לעשות בזמן מצור? -מתוך האתר ספריא
אדם וסביבה – לימוד מקורות מהתנ”ך, המדרש והספרות להבנת היחס האמיתי בין האדם לעולם בו הוא חי – מתוך האתר טבע עברי
חברותא ירוקה – דף מקורות ללימוד בקבוצה את נושא האחריות המוטלת על האדם כנברא בעולם “לעבדה ולשמרה” -מתוך האתר טבע עברי
“תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי“ – פעילות על יחסי האדם והסביבה, באמצעות צפיה בסרטון סאטירי, דיון ועיון במקורות יהודיים מהמקרא ומהמדרש – מתוך האתר תרבות il
פעילויות לתלמידי חטיבת ביניים ולתלמידי חטיבה עליונה:
מתמטיקה – המתמטיקה חוגגת ט”ו בשבט -כיצד יוצרים עץ באמצעות משפט פיתגורס או מציירים משושה פרחוני?
עץ פיתגורס – הצעה לבנייה יצירתית של עץ פיתגורס פורח, פרקטל הבנוי על משפט פיתגורס – מתוך האתר של המרכז הארצי למורים למתמטיקה העל יסודי
משימה פרחונית – במשימה חישובי שטחים של צורות גאומטריות של פרחים – מתוך האתר של המרכז הארצי למורים למתמטיקה העל יסודי
משושה פרחוני – יצירה בעזרת סרגל ומחוגה פרחים צבעוניים בצורת מנדלה – מתוך האתר של המרכז הארצי למורים למתמטיקה העל יסודי
יום כדור הארץ – כמה עצים צריך לשתול בשנה בכדי לפצות על זיהום האוויר שיוצרת מכונית משפחתית אחת? – מתוך האתר של המרכז הארצי למורים למתמטיקה העל יסודי
יום פאי שמח – בניית פרחים בעזרת סרגל ומחוגה בלווי סרטונים ויישומונים – מתוך האתר של המרכז הארצי למורים למתמטיקה העל יסודי
מרוב עצים לא רואים את היער – דף עבודה ויישומון לחקירת בעיה של גידול מעריכי של יער – מתוך האתר של המרכז הארצי למורים למתמטיקה העל יסודי
פעילויות לתלמידי חטיבה עליונה:
ביולוגיה – חידות, סרטונים ופעילויות העשרה לכבוד חג האילנות:
מיצוי צבעים מצמחים – חומרי צבע בצמחים משמשים אמצעי תקשורת. הצעה לפעילות של הפקת צבעים מחלקי צמח שונים לצד אזכור מאפייני הצבעים ומיקומם בצמח – מתוך האתר משרד החינוך
תקשורת בין צמחים – מתוך בחינת הבגרות בביולוגיה, שאלון 0343381, פרק שלישי – מתוך האתר משרד החינוך
אוגדן עבודות מורים בעקבות קורס מקוון: צמח – מה הוא יודע? – הצעות רבות לפעילויות על השפעת אור על צמחים, השפעת הורמונים על צמחים, התמצאות צמחים במרחב ותגובת צמחים למגע ולאור. כמו כן מובאות המלצות לשילוב תוכני הקורס בהוראה ולחלופה לביו-חקר – מתוך האתר משרד החינוך
פעילות לט”ו בשבט – סיור, פעילות וחידות – מתוך האתר משרד החינוך
ספרות – יצירות ספרות רבות עוסקות בקשר בין האדם לטבע. מימי קדם ועד ימינו נכתבו יצירות רבות הרואות בטבע ישות קיימת ומרכיב מטפורי לאירועים ולהתרחשויות בחיי האדם (“אורן”, “ראי אדמה”, “ראה שמש” וכו’):
פעילות על השיר “ארן” מאת לאה גולדברג – קראו את השיר “אורן”. מדוע נקרא השיר בשם העץ? מה הדוברת בשיר לומדת מתוך העץ ומה הפתרון ביצירה “לכאב שתי המולדות”? – מתוך האתר משרד החינוך
אהבת הארץ – היחס לארץ ישראל ולמושג “בית” על פי קריאת כתבים של ברל כצנלסון, דובי הלמן וטקסט על רבי מנדל – מתוך האתר של מכון שיטים
קישורים מומלצים לקראת עשרה בטבת ב25/12/2020:
עשרה בטבת (פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, משרד החינוך) – רקע, דינים ומנהגים, משך הצום, דיני חולים ועוד
פעילויות לתלמידים:
נחמו נחמו עמי (כיתות ט’-י”ב) – מערכי שיעור העוסקים במונח הנחמה ובנבואות שמלוות את ראשיתה של שיבת ציון
גלות ישראל (כיתות ט’-י”ב) – סדרה של 3 שיעורים העוסקים בסיפור החורבן ובסוגיית השומרונים ומתוך כך במקומם של האמון והעקשנות בחיינו
בשוב ה’ את שיבת ציון (כיתות י’ – י”ב) – ניתוח מזמור ק”ו בתהילים שהינו מזמור בעל אופי על-זמני, שיר ציפייה לגאולה בכל דור, אך גם שירם של הגאולים
על נהרות בבל ( כיתות י’-י”ב ) – בחינת ההיבטים האוניברסליים והאישיים של מזמור קלז בתהילים שהפך להמנון ציוני ולסמל של אי הסתגלות לגלות
הצהרת כורש והעליות הראשונים (כיתות י’-י”ב) – מקבץ של 3 שיעורים העוסקים בהצהרת כורש ובימיה הראשונים של שיבת ציון שבהם הושבו כלי המקדש, נבנה המזבח ונוסד היכל ה’ בירושלים
חידון קצר לעשרה בטבת (כיתות ג’-י”ב) – חידון רב ברירה על עשרה בטבת. כולל תשובות
עשרה בטבת (כיתות חט”ב, תיכון) – הדף עוסק בשאלת הזכרון, בדגש חזק יותר על מרכזיותהּ של ירושלים (דף של תנועת “צו פיוס” בתור אתר “מדרשת”).
עשרה בטבת – חורבן ובניה (כיתות חט”ב, תיכון) – לימוד על זכרון ואבלות – איך זוכרים? איך מתאבלים? האם ניתן לקיים את הזכרון בדרך אחרת? (דף של מרכז יעקב הרצוג, בתוך אתר “מדרשת”)
קישורים מומלצים לקראת עשרה בטבת ב25/12/2020:
עשרה בטבת (פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, משרד החינוך) – רקע, דינים ומנהגים, משך הצום, דיני חולים ועוד
פעילויות לתלמידים:
נחמו נחמו עמי (כיתות ט’-י”ב) – מערכי שיעור העוסקים במונח הנחמה ובנבואות שמלוות את ראשיתה של שיבת ציון
גלות ישראל (כיתות ט’-י”ב) – סדרה של 3 שיעורים העוסקים בסיפור החורבן ובסוגיית השומרונים ומתוך כך במקומם של האמון והעקשנות בחיינו
בשוב ה’ את שיבת ציון (כיתות י’ – י”ב) – ניתוח מזמור ק”ו בתהילים שהינו מזמור בעל אופי על-זמני, שיר ציפייה לגאולה בכל דור, אך גם שירם של הגאולים
על נהרות בבל ( כיתות י’-י”ב ) – בחינת ההיבטים האוניברסליים והאישיים של מזמור קלז בתהילים שהפך להמנון ציוני ולסמל של אי הסתגלות לגלות
הצהרת כורש והעליות הראשונים (כיתות י’-י”ב) – מקבץ של 3 שיעורים העוסקים בהצהרת כורש ובימיה הראשונים של שיבת ציון שבהם הושבו כלי המקדש, נבנה המזבח ונוסד היכל ה’ בירושלים
חידון קצר לעשרה בטבת (כיתות ג’-י”ב) – חידון רב ברירה על עשרה בטבת. כולל תשובות
עשרה בטבת (כיתות חט”ב, תיכון) – הדף עוסק בשאלת הזכרון, בדגש חזק יותר על מרכזיותהּ של ירושלים (דף של תנועת “צו פיוס” בתור אתר “מדרשת”).
עשרה בטבת – חורבן ובניה (כיתות חט”ב, תיכון) – לימוד על זכרון ואבלות – איך זוכרים? איך מתאבלים? האם ניתן לקיים את הזכרון בדרך אחרת? (דף של מרכז יעקב הרצוג, בתוך אתר “מדרשת”)
הקישורים המומלצים לכבוד חג סוכות בט”ו תשרי:
סוכות, ט”ו תשרי ( אתר של משרד החינוך, פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי) – חג אוניברסלי, למה נקבע חג הסוכות דווקא בחודש תשרי?
מסוכת הנדודים אל בית לאומי (כיתות ח’) – עיון במקורות ופרשנות ציונית לחג הסוכות (האתר תרבות יהודית ישראלית של משרד החינוך)
פיצוחים לסוכות (כיתות ז’- ט’) – גרסה משודרגת ומוצלחת לשעשועון הנוסטלגי “פיצוחים” (מתוך האתר “שפה יפה” )
לימוד בית מדרשי: ארעיות וביטחון- חג הסוכות (כיתות ז’ -י”ב) לימוד המציג את המימד הארעי של הישיבה בסוכה, ואת משמעותו. ניתן להתאים את רמת הדיון לגילאים השונים (האתר “מדרשת” – חובר ע”י ארגון “טבע עברי”)
חג הסוכות – האתר האקדמיה ללשון עברית
חג הסוכות – חג ומהותו, חג האסיף, זמן שמחתנו – האתר חב”ד
סוכות ושמחת תורה (האתר של הספרייה הלאומית) – ”ושמחת בחגך”: ימים של שמחה וחגיגות משתקפים בגלויות, תצלומים, סרטונים, דגלים, כרזות ושירים. בואו לגלות דרכים מעניינות ללמד על סוכות ושמחת תורה תוך הקניית מיומנויות למידה עצמית, חקר וחשיבה היסטורית.
הקישורים המומלצים לקראת יום הכיפורים, י’ תשרי, 28/09/2020:
יום הכיפורים, י’ תשרי – פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, משרד החינוך
יום הכיפורים – חינוך בספרייה הלאומית
יום הכיפורים – י’ בתשרי – הספרייה הווירטואלית של מטח
שליחותו של יונה (תנ”ך, חטיבת ביניים) – פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, משרד החינוך
הקשר בין יום הכיפורים לספר יונה – המכללה האקדמית הרצוג
יום הכיפורים באקדמיה ללשון עברית
הזמנה לפיוט – מדריך ליום כיפור
החג ומהותו – יום כיפור – יום החתימה – חב”ד
יום הכיפורים – האנציקלופדיה העברית ‘המכלול’
יום הכיפורים – ויקיפדיה
“ונתנה תוקף” (עבור כיתות ט’-יב’) – צפייה בסרט על אחד-עשר הנופלים מקיבוץ בית השיטה במלחמת יום הכיפורים ודיון על הפיוט “ונתנה תוקף”…
הקישורים המומלצים לקראת ראש השנה תשפ”א ב19/09/2020:
ראש השנה, א’ תשרי (פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, משרד החינוך)
ראש השנה – האקדמיה ללשון עברית
ראש השנה – אוסף עשיר של צילומים, פיוטים, אגרות ברכה, מודעות וכתבות מאוספי הספרייה – הספרייה הלאומית
חקר מקור היסטורי: שנה טובה עם איור של אלפרד דרייפוס (חט”ב) – הספרייה הלאומית
חקר מקור היסטורי: שנה טובה עם איור של הרצל והסולטן עבדול חמיד (חט”ב) – הספרייה הלאומית
צום גדליה – חורבן ונחמה – משרד החינוך
פעילויות תלמידים מתוך האתר “שפה יפה” (כיתות ז’-ט’):
* מידע – מה נשנה על שורש ש-נ-ה
* חידות – קפד ראשו/זנבו לראש השנה
הבעה בעל פה בסוגיות – חגי אלול ותשרי ( משרד החינוך):
הקישורים המומלצים לקראת תשעה באב ב30/07/2020:
תשעה באב – חורבן ונחמה (אתר משרד חינוך)
תשעה באב – מידע על הצום ומנהגיו (אתר משרד החינך)
תשעה באב – מאמרים (בלוג הספרייה הלאומית)
תשעה באב – מאגר שיעורים (אתר ישיבה)
דברים האסורים בתשעה באב (אתר ישיבה)
כל מה שאתם צריכים לדעת לקראת תשעה באב 2020 – תש”פ ( אתר בית חב”ד)
צום תשעה באב – כל ההלכות (אתר אחינו)
תשעה באב – מאה תכנים על ט’ באב (אתר הידברות)
הקישורים המומלצים לקראת הצום י”ז בתמוז ב9/07/2020:
י”ז בתמוז, חורבן ונחמה (אתר משרד החינוך)
דיני ומנהגי בין המיצרים (אתר משרד החינוך)
תיקון שבעה – עשר בתמוז (אתר של הספרייה הלאומית)
הלכות ומנהגים לצום שבעה עשר בתמוז (אתר חב”ד)
הלכות י”ז בתמוז (אתר ישיבה)
י”ז בתמוז – עשרות מאמרים, הרצאות וסרטונים (אתר הידברות)
הכל על י”ז בתמוז – מאמרו של יוסף גולדפרנדי (אתר הידברות)
חמשת המאורעות שקרו בשבעה עשר בתמוז (אתר אחינו)
י”ז בתמוז עד תשעה באב – ימי בין המיצרים (אתר זולו)
י”ז בתמוז (אתר תרבות il)
י”ז בתמוז (סרטון של רשפי מורשת)
שבעה עשר בתמוז (ויקיפדיה)
קישורים מומלצים לקראת חג שבועות ו’ בסיוון 29/05/2020:
שבועות, ו’ בסיוון (פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי של משרד החינוך):
חג השבועות והמשמעויות של מסורת (פעילויות לתלמידים -חטיבת ביניים, מכון שיטים)
מנהגים ומסורות בחג השבועות (מערך שיעור לתלמידי תיכון, מכון שיטים)
שמות החג ומשמעותם (מערך שיעור לתלמידי תיכון, מכון שיטים)
קריאה במגילת רות (מערך שיעור לתלמידי תיכון, מכון שיטים)
מתי חוגגים את החג (מערך שיעור לתלמידי תיכון, מכון שיטים)
הצעה לתיקון לחג השבועות (מכון שיטים)
חג השבועות- בין חג קציר לחג מתן תורה (מכון שיטים)
חידון א’-ב’ לשבועות (מכון שיטים)
חידון מאלף ועד תו- נשים במקרא (מכון שיטים)
חג שבועות – נספח למורה, תעודת זהות שבועות (מכון שיטים)
חג שבועות – מצגת לימוד בשילוב חידות לתלמידים (כיתות י-יב)
שבועות (האתר של האקדמיה ללשון עברית)
מגילת רות (אתר ‘מאגר ספרות הקודש’)
מגילת רות (אתר ‘929 תנ”ך ביחד’)
מגילת רות, תנ”ך הרצוג (אתר של המכללה האקדמית הרצוג)
פירושים, מדרשים ומאמרים על מגילת רות, שבילי התנ”ך (אתר של מכללת הרצוג דעת לימודי יהדות ורוח)
רות המואביה (לחן: נורית הירש מילים: בתיה כרמי שירה: מיכל טל)
עשרה עובדות על מגילת רות (סרטון של הסידרה ‘רשפי מורשת’)