עירוני בית בתוך הקהילה ולמען הקהילה

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים במגמת אמנויות העיצוב מיועדת לחטיבה העליונה (כיתות י’-יב’) 
משלבת נושאים מתחומי האמנות, המדע והטכנולוגיה, המהווים בסיס ידע למקצועות העיצוב.

 
הבנת השפה החזותית– תלקיט  נלמדת בכיתה י’
האמנות הפלסטית היא שפה חזותית. פענוח שפת האמנות פותח צוהר לתחומיה השונים של היצירה החזותית ולעולמות חדשים ומגוונים בתחומי התרבות והעיצוב האנושי ובתחומי הדעת השונים. לימוד מרכיביה של שפת האמנות הוא מפתח להבנת השפה העיצובית והחזותית ולהנאה מהן וחידוד הרגישות האסטטית של התלמיד .

תולדות האמנות המודרנית – 3  יחידות לימוד נלמדות בכיתה יא’ יב’

התכנית “תולדות האמנות המודרנית” כוללת פרקים נבחרים מאמנות המאה התשע-עשרה, המאה העשרים והאמנות הישראלית. היא מיועדת לתלמידי כיתות י”א-י”ב, אשר למדו בכיתה י’ את התכנית “היבטים בהבנת האמנות על רקע העולם המודרני”.

פרקי הלימוד של האמנות המודרנית ערוכים באופן כרונולוגי ורוחבי גם יחד ונלמדים באתר האמנות דרך האינטרנט.
 
סדנת התנסות באמנות שימושית (פרוייקט מעשי) – 2  יחידות לימוד נלמדות בכיתה י’ יא’ יב’ 
תלמידי המגמה לומדים בסדנת האמנות רישום וציור בעיפרון, פחם, דיו, וצבעי אקריליק על קנווס ובפיסול תלת ממד בחומרים שונים כמו חימר, גבס ועוד. כמו כן מתנסים בצילום ובוידיאו.  בכיתה י”ב עובד כל תלמיד על פרוייקט הגמר שלו מתוך מחקר ותהליך מתמשך ובוחר את תחום עיסוקו מבחינה רעיונית וחומרית, תוך כדי התנסות, ידע וניסיון שצבר במגמה. 
 
מעבדת עיצוב – 5  יחידות לימוד נלמדות בכיתה י’- י”ב .
המטרה היא  לתת לתלמידים את הכלים הבסיסיים החשובים ביותר, כדי לאפשר להם להיות מסוגלים להביע את עצמם באמצעות היצירה בדרך עצמאית. כל  תלמיד לומד  למצוא את דרכו בתוך המגוון הרחב שמציע עולם העיצוב: עיצוב מוצר, תקשורת חזותית, עיצוב אפליקציות, עיצוב אופנה, עיצוב פנים ועוד. 
תוכנות עיצוב מתקדמות במחשב (פוטושופ, אילוסטרייטור, תלת-ממד, UX/UI, לוח וואקום) על התלמיד לשלוט שליטה מלאה בתוכנות אלו על מנת לשלבם בתחומי העיצוב השונים. 
בסיום שלוש שנות לימוד במגמה יגיש התלמיד תיק עבודות ופרויקט גמר אותו יבצע בעבודת צוות (לפי בחירתו).
פרויקט הגמר מאפשר לתלמיד ביטוי אישי בהנחיית המורה בסדנה. הבחינה תתבצע על-ידי בוחן חיצוני.
 

 לפנים התחרו החברות ביניהן על המחיר.

מאוחר יותר על האיכות. 

כיום התחרות היא על העיצוב.

 
החברה בה אנו חיים, המתפקדת כחברת שפע וצריכה, מאופיינת במגוון של מוצרי התעשייה.
בחברת הצריכה בא לידי ביטוי העיצוב, הן בעיצוב העממי והן בעיצוב העילית.
 
גורמים רבים עשויים להשפיע על המעצב בתהליך העיצוב: כלכליים, טכנולוגיים, ארגונומיים,
בטיחותיים, מסחריים, חברתיים, תרבותיים, פוליטיים, אסתטיים ורעיוניים.
 
על המעצב להגדיר את הגורמים ולהחליט על פתרונות אפשריים כשכל פתרון הוא תוצאה של
התייחסות שונה למשקלם של הגורמים ומידת חשיבותם העולה מדרישות השוק.
 
המודעות לנושא העיצוב תתרום לפיתוח הכלכלה, לאיכות הסביבה, למודעות הצרכנים
ולרווחת האדם בסביבה בה הוא חי. לכן נדרש המעצב להתאים את מוצריו לדרישות הקהל
מחד גיסא וליכולת הטכנולוגית בתעשייה מאידך גיסא.
  

בוגרי מגמת העיצוב יוכלו להמשיך בלימודים אקדמיים, במוסדות להשכלה גבוהה כדוגמת: בצלאל, שנקר,המכון האקדמי טכנולוגי חולון, הטכניון בחיפה (תואר שני) ולהשתלב בתום לימודיהם בתעשייה ובמשרדי עיצוב. 

מגזין ‘טיים’ קבע כי העיצוב  יהיה המקצוע של המאה הנוכחית מכיוון שבכלכלה העולמית העכשווית הטכנולוגיה נגישה לכולם, והיתרון נמצא באסתטיקה, בעיצוב ובפונקציונאליות.

חמישה יעדים הוצבו לתכנית הלימודים במגמת אמנויות העיצוב:

• הקניית ידע על העולם החזותי ומתן כלים להבנת השפה החזותית,
ואמצעים ליישומה בעבודה היצירתית.
• הקנית ידע בחומרים ותהליכי הייצור להבנת תפקידם בתהליך הטכנולוגי
לצורך מציאת פתרונות הנדסיים עיצובים.
• פיתוח סקרנות אצל הלומד והקניית הרגלי התבוננות וחקר.
• פיתוח כושר חשיבה ורגישות אסתטית.
• עידוד הסקרנות האינטלקטואלית של הלומדים,באמצעות חשיפתם לתחומי ידע שונים,
הפנייה למקורות מידע מגוונים והצגת כלים לחיפוש המידע.
 
 
ייחוד המגמה:
 
מקצוע העיצוב במהותו הוא אינטרדיסציפלינרי. הוא משלב תכנים ועקרונות ממקצועות המדע והטכנולוגיה, מתחומי התרבות, מדעי הרוח ומדעי החברה. הרב-תחומיות מאפשרת למעצב לנתח בעיות ולהציע פתרונות יצירתיים, פונקציונאליים ואסתטיים. הפתרונות אמורים לקחת בחשבון גם שיקולים מתחומי הנדסת האנוש, האקולוגיה ואיכות חיים. דגש מושם על השמירה והטיפוח של הסגנון האישי, הייחודי של התלמיד. 
 
במגמת העיצוב הגרפי מרחיבים את הידע על העולם החזותי,רוכשים כלים להבנת השפה החזותית ואמצעים  ליישומה בעבודה היצירתית.
 
על ידי חשיפה של התלמיד  לדגמים והצורות, המרכיבים את העולם החזותי. באמצעות הדגמים   והצורות, מוסברים מושגים ותחומים קרובים כדוגמת: דפוסים תרבותיים וחברתיים, בעיות סביבתיות, התנהגות אנושית ותקשורת חזותית.
 
הלימוד גם כולל גישה, הבוחנת התפתחויות היסטוריות בתחום האמנות מאפשרת להרחיב את אופקיהם התרבותיים של התלמידים, מסייעת בפיתוח החשיבה ומגבירה את הרגישות הוויזואלית האסטטית שלהם.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן