עירוני בית בתוך הקהילה ולמען הקהילה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מטרות המגמה:

  • יצירת יזמים ויזמיות – מנהיגים ומנהיגות, המשלבים את החדשנות, החשיבה היצירתית ואת התשוקה לשינוי.
  • להוביל בכל תחום בו תבחרו לעסוק בעתיד – כלים ומיומנויות שיבליטו את בוגרי המגמה בכל מקום שיהיו.
  • תלמידים/תלמידות בעלי היכולת ליצור שינוי אמיתי בקהילות בהן הם חיים. יזמים ויזמיות מקומיים, הצומחים מן השטח, המכירים את הצרכים של הקהילה והאזור, בפעילותם הם מייצרים פתרונות חדשניים, באופן שהוא בר קיימא ואינו נשען על פילנתרופיה ותרומות.

מטרות בתחום הידע

  • התלמידים והתלמידות ייחשפו ויכירו את מגזרים ואוכלוסיות המרכיבים את החברה הישראלית.
  • התלמידים והתלמידות ייחשפו ויגבשו דעה לגבי הפערים הקיימים בחברה הישראלית.
  • התלמידים והתלמידות ידעו ויבינו מושגים, עקרונות, תופעות ותהליכים הקשורים ליזמות.
  • התלמידים והתלמידות ידעו וישלטו בעולם התקשורת והרשתות החברתיות ככלי לקידום ושיווק.
  • התלמידים והתלמידות ייחשפו ליזמים ומנהיגים ויגבשו לעצמם מודל השראה לחיקוי והעצמה אישית.

מטרות בתחום המיומנויות חשיבה

  • התלמידים והתלמידות יפתחו חשיבה ביקורתית השואלת שאלות ומערערת על המובן מאליו.
  • התלמידים והתלמידות  ידעו לבנות ולהציג טיעון מבוסס על ידע מהימן תוך הצגת נימוקים בעד ונגד.
  • התלמידים והתלמידות  יפתחו חשיבה יצירתית המאפשרת שבירת תבניות קיימות ויצירת תבניות חדשות.
  • התלמידים והתלמידות יגלו הבנה גבוהה בחומר התיאורטי שלמדו ויכולת ליישום ידע זה במציאות.

אישיות

  • התלמידים והתלמידות יגלו גישה פתוחה ומודעת שאינה מושפעת מדעות קדומות ופופוליזם.
  • התלמידים והתלמידות יגלו את חזקותיהם ואת הסביבה בה הם בולטים ומשפיעים.
  • התלמידים והתלמידות יפתחו יכולות גבוהות בשימוש בסביבה דיגיטלית ותוכנות מובילות.
  • התלמידים והתלמידות יפתחו ידע ויכולות פעולה ברשתות החברתיות ובתקשורת.

בין אישיות

  • התלמידים והתלמידות  יפתחו יכולת הקשבה ורתימה של אנשים.
  • התלמידים והתלמידות  ילמדו לבנות ולנהל צוותים תוך יכולת לנהל קונפליקטים הנוצרים בתהליך.
  • התלמידים והתלמידות יפתחו סקרנות ומודעות גבוהה לסביבה בה הם חיים וזיהוי הזדמנויות.
  • התלמידים והתלמידות יגלו רגישות, הבנה וכבוד לצרכי הזולת והחברה.

מטרות בתחום הערכים

  • אחריות – התלמידים והתלמידות יקחו אחריות ויפעלו ליצירת מציאות מיטבית בה ירצו לחיות.
  • נתינה – התלמידים והתלמידות יגלו רגישות לאחרים ויפעלו מתוך תשוקה אמיתית לתיקון עולם.  
  • דיאלוג – עידוד ופיתוח יכולת לשיח ערכי קשוב וסובלני לדעות שונות היכול להכיל אי הסכמה. 
  • שוויון ושונות – פיתוח ועידוד שונות ומגוון כחזקה חברתית ומתן נקודת פתיחה מעצימה והזדמנות שווה לכל. 
  • תעוזה – עשייה מתוך תעוזה לפרוץ דרכים חדשות ולסחוף בהרבה תשוקה ויצירתיות את הסובבים אותם.
  •  

נושאי לימוד עיקריים:

תוכנית הלימודים בנויה כמטריצה תוך התייחסות לשישה תחומי למידה רוחביים לאורך שלוש שנים (י-יב):

  1. סוציולוגיה המהווה בסיס ידע ורקע מוצק להבנת הצרכים וקהלי היעד הפוטנציאלים ליוזמה והבנת הסביבה בה פועלת היוזמה והמנופים הקיימים להצלחתה בסביבה חברתית זו.כלכלה המהווה בסיס ידע להבנת הסביבה הכלכלית בה פועל היזם וההשלכות החברתיות של הכלכלה. 
  2. פסיכולוגיה הפוגשת את היזמים הצעירים בשנה האחרונה בה הם נדרשים להתמודד עם יישום היוזמה וידרשו להיות מודעים להשפעות פסיכולוגיות בתוך התהליך המורכב.
  3. תקשורת ושיווק הפוגשת את היזמים הצעירים באמצע תהליך היוזמה ומהווה בסיס ידע וכלים לרתימה ושיווק היוזמה.
  4. חקר המהווה בסיס של הקניית כלים והתנסות בלמידת עומק של נושאים ממוקדים בכל יוזמה ויוזמה.
  5. יזמות המהווה את הנושא המרכזי של התוכנית ומשולב בלמידה מעשית והתנסותית רבה לרכישת כלים והבנת התהליך אותו עוברים היזמים הצעירים. מנהיגות מהווה נושא מרכזי מתוך הבנה שאנו מכוונים את תלמידנו להיות מנהיגים יוזמים המובילים שינוי חברתי.  

מבנה הלימודים:

תכנית הלימודים במגמה בנויה כמסע של שלוש שנים להתפתחות יזמים חברתיים, עוצמתיים בעלי ידע, כלים, מיומנויות והתנסות מעשית בכל שלבי צמיחת יוזמה חברתית. תהליך התפתחות זה הינו עמוד שדרה מרכזי של המגמה המתווה את רצף הקורסים, הסדנאות, הסיורים והרצאות האורח לאורך שלוש השנים.   

  • התכנית בנויה כרצף של קורסים אקדמיים אשר ילמדו בכל סמסטר לאורך שלוש שנים (כיתות י'-י"ב) מתחומי פסיכולוגיה, סוציולוגיה, יזמות, מנהיגות, תקשורת, אזרחות, מיומנויות חקר ועוד.
  • סדנאות מעשיות היוצרות למידה חווייתית מתוך התנסות של התלמידים במיומנויות הנדרשות מיזם חברתי.
  • סיורים שאת רובם יצרו ויובילו תלמידי המגמה והרצאות אורח – מומחים ומקורות השראה וחיקוי עבור התלמידים.

התוכנית מתחילה ביצירת ידע של מושגים ורקע בסיסיים לרמת מודעות חברתית אשר מהווה בסיס ראשוני לפני מעבר למעורבות ופרו-אקטיביות חברתית כיזמים. בשלב הבא התוכנית ממוקדת בידע ומיומנויות שיאפשרו לתלמידים ולתלמידות להעמיק את החקר ולקדם את תהליך היזמות בקבוצות. בשנה האחרונה נדרשים התלמידים כבר להפגין את כל המיומנויות שנלמדו ביישום היוזמה ושיתוף בתוצרים. בכל שנה ידרשו קבוצות היוזמה להפגין עומק ורמת יכולות גבוהות.

פעילויות ייחודיות :

  • סיורי מגמה אותם יובילו תלמידי המגמה
  • מפגשים עם אנשים מעוררי השראה לשיח ולמידה
  • סדנאות מרוכזות המביאות למידה מתוך חוויה והתנסות
  • למידת חקר עצמאית ובקבוצות
  • עבודת צוות והובלת יוזמה חברתית.

דרכי ההוראה והלמידה יזמנו אפשרות להיות תלמיד ותלמידה חוקרים, שואלים שאלות, מאתרים מידע ונחשפים לאנשים ונשים רלוונטיים החולקים חזון זהה. דרכי העבודה בתכנית יחייבו עבודת צוות, יעמידו אתגרים העומדים בפני יזם, ואדם בעל יכולות ביצוע. הלמידה בתכנית תאפשר חידוד עמדות ערכיות כלפי הסביבה והעולם, תוך מתן מקום לפרשנות הייחודית של התלמידים . תוכנית במבנה לימודים אקדמיים – קורסים וסדנאות המעודדת את התלמידים והתלמידות להמשך לימודים במוסדות ההשכלה הגבוהה.

אופן הערכה 5 יח"ל לבגרות:

יום בחינת הבגרות מתחלק לשני ימים:

  1. בגרות בסוף כיתה יא – על שלב תכנון היוזמה
  2. בגרות בסוף כיתה יב – יישום היוזמה ותובנות מסכמות

הבגרות הינו יום חגיגי בסוף שנה אליו מתכוננות הקבוצות כחלק מתהליך העשייה לאורך כל השנה.

התלמידים נדרשים להציג את התוצרים של השנה תוך הפגנת בקיאות בנושא היוזמה, מעורבות גבוהה בתהליך, עבודת צוות בתוך קבוצת היוזמה ושליטה במיומנויות הצגה, טיעון ורפלקציה שרכשו במהלך הלמידה.

ציון הבגרות הסופי משקלל את התהליך של כל שלוש השנים שעברו התלמידים ואת התוצר אליו הגיעו בסוף.

להלן חלוקת אחוזי ציון הבגרות הסופי:

טבלת חלוקת ציון הערכת הבגרות הסופי לאורך 3 שנות לימוד (כיתות י' – י"ב)

 

עבור מי המגמה?

יזמות חברתית הינה מגמה אשר תבנה בבית הספר ככיתת חינוך הומוגנית בשכבה (עד 34 תלמידים) כדי לאפשר גמישות גדולה של מערכת השעות של המגמה – מבנה למידה סמסטריאלי של קורסים ופעילויות רבות חוץ בית ספריות המייחדים מגמה זו משאר מגמות בית הספר.

המגמה תפתח אפשרות לכל תלמידי ותלמידות בית הספר להשתלב בה. 

הקבלה למגמה תבחן בראיון קבלה (רמת מוטיבציה) ויום מיון והערכה (עבודת צוות, מנהיגות, הצגה).

תנאי הסף לקבלה למגמה יהיו:

  • רמת מוטיבציה ונכונות להשקעה ארוכת טווח. (ראיון הקבלה)
  • עשייה חברתית-ערכית מוכחת במהלך השנתיים האחרונות (כיתה ח-ט).
  • יכולת עבודה בצוות, הובלה והצגה בפני קהל (יום מיון והערכה).

תלמידים שיבחרו במגמת יזמות/מנהיגות 5 יח"ל לבגרות יוכלו להרחיב 5 יח"ל נוספות ב:

  • עבודת חקר אקדמית 5 יח"ל, – ליווי התלמידים במהלך שנתיים
  • תיאטרון 5 יח"ל לבגרות
  • תקשורת 5 י"ל לבגרות
  • קולנוע 5 יח"ל לבגרות
  • ערבית 5 יח"ל לבגרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן